عام حکمی است که همه را شامل می شود ، هر چندممکن است مربوط به یک مورد خاص و یا یک نفر باشد. مثال : معروفترین مثال برای شناخت
حدیث خاص و عام جریان عروه بارقی* میباشد. شرح موضوع : روزی پیامبر اکرم(ص) یک دینار به عروه بارقی داد تا برای عید قربان یک گوسفند بخرد ، عروه جایی را می شناخت که گوسفند را ارزانتر می فروختند ، به آن محل رفت و با آن پول دو گوسفند خرید . عروه پس از برگشت به مدینه یکی از آن دو گوسفند را به مبلغ یک دینار فروخت و به همراه یک گوسفند و یک دینار پول به حضور رسول خدا(ص)برگشت . پیامبر (ص) کار عروه را تایید نمود و فرمود : «بارک الله لک فی صفقة یمینک»، یعنی خداوند به دست معامله گرت برکت بدهد.بررسی موضوع : همچنانکه ملاحظه می شود تایید معامله عروه در سخن پیامبر( ص) فقط به عروه اختصاص دارد، یعنی این یک حدیث خاص است، ولی حکم آن عام است و شام هر معامله ای که دو طرف معامله بعد از انجام به آن راضی شوند می شود. ** ( عروة بن جعد بارقی و به قولی ابن ابی جَعد بارقی، متولد سال 20 هجری، از صحابه پیامبر اسلام (ص)و بعدها از طرفداران امیر المومنین علی (ع) گردید. عروه، از «اصحاب صُفّه» بود، او در کوفه ساکن شد و پس از چندی به مدائن و از آن جا به حوالی نهروان رفت و به عنوان مرزبان در آن جا ماند. عروه در سال 73 درگذشت. ).منبع : تلخیص مقباس الهدایه مامقانی. ص280.( مهدی کلانتری. کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ). + نوشته شده در یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵ ق.ظ توسط مهدی کلانتری | Ad شهید هادی کلانتری...
ما را در سایت شهید هادی کلانتری دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 5shahidhadikalantarib بازدید : 199 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 ساعت: 12:05